Te weinig slaap? 5 slaaptips

Te weinig slaap? 5 slaaptips

Heb jij ook zo’n moeite met vroeg opstaan of standaard een ochtendhumeur? Slaaptekort zorgt voor verminderde concentratie en een energieloos gevoel wat erg gevaarlijk is tijdens bijvoorbeeld autorijden. Maar ook fysiek kan een gebrek aan slaap gevaarlijk zijn door een verminderd immuunsysteem en grotere kans op hart- en vaatziekten. Extreem slaaptekort kan leiden tot (tijdelijke) psychologische problemen zoals angstaanvallen, hallucinaties, agressie en paranoia. Daarnaast zorgt slaaptekort voor meer hongergevoel dat tot ongezond eten en overgewicht kan leiden en een slechtere huid. Kortom, een goede nachtrust is heel belangrijk. Maar hoe kun jij er nou voor zorgen dat je beter slaapt?

Te veel cafeïne

Ten eerste is er natuurlijk het “laag hangende fruit”, de gewoonte die ervoor zorgt dat je een stuk minder goed in slaap kunt vallen die al gelijk voor een heel verschil zal zorgen wanneer je ermee stopt: het drinken van hete dranken zoals koffie of thee of frisdranken zoals cola waar cafeïne in zit vlak voor het slapengaan. Het beste is om na twee uur ’s middags helemaal geen cafeïne meer te nuttigen. Ook in chocolade zit cafeïne en je kunt het beste niet te veel eten het uur of half uur voordat je gaat slapen, vooral geen zware maaltijden.

Slaap app

Dan is er de gewoonte die voor veel mensen vaak moeilijker is om te doorbreken maar ook voor een groot verschil kan zorgen: het kijken naar felle beeldschermen vlak voor het slapengaan. Het blauw licht zorgt ervoor dat je klaarwakker bent of blijft. Bij sommige telefoons kun je de helderheid instellen of een blauwlichtfilter instellen. Ook zijn er speciale brillen en apps te koop die blauw licht filteren. Het beste is natuurlijk om minstens een half uur voor het slapengaan geen beeldscherm meer te bekijken of alleen heel kort. Het lijkt tijdverspilling, maar je krijgt er ook wat voor terug.

Slaapkamertemperatuur

Actief bezig zijn of een wandeling in de buitenlucht ’s avonds heeft een gunstig effect op de tijd die nodig is om in slaap te vallen. Daarnaast zijn een luchtige pyjama en dekbed die niet te warm zijn en een lage slaapkamertemperatuur ook gunstig, tenzij het winter is en buiten vriest. Heb je ook wel eens gedacht aan jouw slaap hygiëne? Het is heel belangrijk om jouw slaapkamer schoon te houden, het bed regelmatig te verschonen en eens een raam open te zetten, zodat je geen ademhalingsproblemen kunt krijgen die de kwaliteit van jouw slaap negatief beïnvloeden.

Niet kunnen ontspannen

De voornaamste reden die wordt genoemd waardoor mensen de slaap niet kunnen vatten is ook de moeilijkste, wanneer al het andere al geprobeerd is maar niet heeft geholpen. Veel mensen hebben stress waardoor ze ’s nachts nog aan het piekeren zijn en een onrust voelen in hun lichaam. Stress overdag valt echter niet vaak te vermijden. Hoewel het kan helpen om over jouw problemen te praten met vrienden, kan dat niet altijd. Een coach of psycholoog is erg duur en geeft pas na lange tijd resultaat. Kruidenpreparaten zoals melisse, hop, valeriaan en kamille of melatonine kunnen dan een uitkomst zijn.

Slaaptekort

Hoewel het kan lijken alsof je jouw nachtrust helemaal niet kunt beïnvloeden, heb je het dus voor een groot deel wel in de hand. Dit zijn maar een paar tips, maar er zijn op de website ZoBegaafd.nl meer trucs te lezen om toe te passen. Heb je het gevoel dat je er alles aan doet om een betere nachtrust te creëren maar werkt er helemaal niets? Neem het probleem dan zeker serieus, aangezien het een grote invloed kan hebben op jouw gezondheid en functioneren. Ga dus eens naar de huisarts en leg dat uit. Wellicht kun je geholpen worden. Je bent zeker niet de enige met slaapproblemen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *